Vill du läsa mailet / se bilderna i din webbläsare, klicka här

eGenerator Campaign
Börja återerövra ditt liv
med en kopp te
Ditt parasympatiska nervsystem behöver två typer av återhämtning: sömn och "vaken vila/stillhet". Därför går det inte att sova bort all trötthet.

En stunds daglig stillhet
är alltså ett grundbehov! Negligeras det kommer i sinom tid intelligenta kroppen söka tvinga en till det genom ex vis utmattning eller annat symtom. Och i vår kultur är det mer ok att "göra inget" om vi är sjuka, är man frisk kan man ju inte sitta där och vara oeffektiv... eller?!

Att engagera sig i sitt liv genom att filura ut & tillgodose sina unika grundbehov ökar ens tålighet för "lycka" och minskar toleransen för splittrad stress & ytligt jagande, det skapar en bastrygghet, gör livet enklare, personligare & "större". Tyvärr är vår missbrukskultur fokuserad på ytliga behov, varpå grundbehoven som verkligen ger nåt på djupet, glöms av eller ska bli "sedan". En känsla av att något saknas finns där och gnager i bakgrunden. 

Te är bara ett tips till dig från mig - för man "gör" något utan att "göra". Fiffigt. 
"Lås upp din dörr
magin finns under tekannan
och i vinden utanför
som sjunger för dig"
"Vaken vila" är inte något man gör utan skapar förutsättningar för.
När på dygnet infaller just din naturliga stillhetstid?


Morgonte
 
En ny dag gryr... och som om det inte räcker med de inre "bordena" lägger de flesta till yttre distraktioner som drar åt olika håll, vilket gör att de kan gå hela dagen (eller hela livet!)  utan att höra sin egen unika röst. Jämför 
* att börja med hysterisk radio och/eller nyheter med elände från hela världen som ditt första intellektuella näringsintag
* med att istället sitta bekvämt med en kopp gott te som väcker kroppen inifrån och titta ut på fåglarna, träden, husdjuret eller lyssna på vilsam musik som smeker dig inifrån. (Ja - utan telefonen!)
Har du mod att våga skippa nyheter och sociala medier på morgonen för att i stället lyssna till dig själv och mjukstarta kroppen? Vara alert men ändå inte göra något.
eller Dagte

Har du ett mentalt/känslomässigt/ljudmässigt krävande jobb? Kan du avsätta minst en kvart om dan för en testund i stillhet? Din heliga stund. Landa & ladda om. (Ja, utan telefonen!) Att hålla båda händerna i tekoppen är ett enkelt sätt att göra sig mer samlad. Eller sitt en stund i någon park och lyssna.
eller Kvällste

Mjuklanda inför natten (Ja, utan telefon & TV!) En stund att ge dig själv uppskattning för där du är just nu. Kan du det? Vår tid basunerar ut att vårt värde avgörs av vad vi är och gör - för andra... Vi glömmer stanna upp och ära oss själva för det vi skapat. Fokus hamnar alltför ofta på vad som INTE blivit gjort och borde göras - skapar ett automatiskt system att tiden (eller orken) räcker inte till. Ett kraftfullt system - sanna mina ord. 

Tänk på dig själv och något du är stolt över idag, senaste veckan, senaste året eller i ditt liv. Känn det och ta in det i hela kroppen. Ta dig själv rakt in i ditt eget hjärta!
"Det förvånar mig ständigt att män & kvinnor
under sin vandring på jorden
förundrar sig över de högsta bergen,
den vitaste sanden, de mest exotiska öarna,
de mest intressanta fåglarna
- och aldrig under hela tiden stannar upp
och förundar sig över sig själva
och inser sin oändliga potential
som mänskliga varelser."
Är inte mailet slut nu?
Sorry , det kommer ännu mer...


Är du ovan/obekväm att bara sitta och göra inget: skriv dagbok, läs ur en bok eller text som inspirerar och påminner dig om det viktiga, dra ett "inspirationskort" och sitt med det. Småbarnsföräldrar har ofta knappt med tid, var påhittig. Sätt dig med en kopp morgon/kvällste i ditt barns säng och småmassera hens huvud eller rygg. Förutom myset är det kraftigt immunstärkande m m. Sitter ditt barn och leker med något själv - sätt dig med en kopp te och titta på. Förklara att när jag dricker te pratar jag mindre och lyssnar/tittar mer. Uppmärksamhet är ett näringsämne, i synnerhet för små barn.
Eller kanske saknar du social äkta samvaro (också ett grundbehov)?

Afternoon tea

Koka upp vatten och ställ fram kex eller nåt, mer behövs inte som förevändning att slösa bort tid med de som är dig kära. I gott sällskap blir allt godare! Är du ensam - våga bjuda in trevlig bekant eller gå med i en grupp. Tyvärr har
"kvalitetstid blivit prestation och fantasi i en tid som vill ha mer av allt, förutom det som verkligen är viktigt..!"

Prata av dig dagen/veckan, ventilera vad som trycker och vad som glädjer dig. Träna på att säga saker du är tacksam för. Uttryck önskemål i stället för klagomål..: vad är det för vardagliga småsaker som gör att jag känner mig uppskattad och älskad av min partner? Berätta för ev barn om lyckliga stunder mellan föräldrarna, om glädjen över att barnen finns till, hur det var att hålla i dem första gången, första skrattet eller andra guldkorn. Det är så lätt att glömma av det vackra i människolivet.


Känner du för något av detta men har inte tid. Börja med helgen. Har du inte tid då heller -  ta en kopp te och fundera över dina prioriteringar! (ja just det - utan telefonen!)
För ovana tedrickare & för sötsugna: Almond Drink (eko) är en ayurvedisk blandning med mandel, råsocker och örter som stärker kropp & sinne. Råsocker har i denna blandning en terapeutisk effekt. Pulver som löses upp i kokande vatten.

Ajwainfrön (nyhet) är en ingrediens vi kan blanda till i individuella teer. Dessa frön stärker svag matsmältning, renar tarmkanalen, stärker nervsystem & luftvägar. Passar vid kramper & gaser i tarmarna, trög mage, hosta, förkylning m m. De är värmande & ökar förbränningen i kroppen och kan rensa ut även djupt sittande ansamlade gifter i vävnaderna.

Te minskar sug, gör blodsockerbalansen jämnare, stärker immunsystemet, förbättrar fokus m m. Det är lätt att underskatta te men med rätt blandning kan det kan ofta nå djupare än dyra preparat (då det kan börja ta sig genom igenslaggade kanaler i kroppen som tabletter inte kommer åt) & på sikt ge mer energi på ett sätt man knappt anar.
Testa fram ditt terapeutiska morgon/dag eller kvällste om du vill. (Med te syftar jag på ört/krydd eller grönt te.) Välkommen in då butiken är öppen tisdagar 9-18 eller i samband med tidsbeställt test.
Kan människan aldrig sluta skriva?!
Nej, lite till bara...


När man hittar rätt i sina grundbehov (och det är förvånansvärt att det kan ta sån tid när det är så lätt - ett mysterium faktiskt) är de ofta lätta att hålla eftersom de är anpassade efter just dig och är på något sätt en del av dig. Det är inget man gör, det gör sig själv. Morgonte är min stillhetstid och jag slösar med den. Mitt dagte skulle jag nog ej kalla "vaken vila" däremot...

Tyvärr är intresset för att lägga tid och energi på att upptäcka sina grundbehov mycket litet har jag märkt. Människor vill gärna i första hand behandla trötthet med preparat, mediciner (nästan 1 miljon svenskar äter antidepressiva idag) och de där grundbehoven ska man ta tag i sen... Mitt varmaste råd är att börja nu, ett litet steg i taget. Det är en process. där du har allt att vinna. Självkännedom är bästa läkedom, och det citatet verkar aldrig bli inaktuellt.

Allt tjat om telefonen är för att "vaken vila" förutsätter att du stänger av distraktioner och skärmar är starka distraktioner. En morfar var med sitt barnbarn på fotbollsträning, men ledaren hänvisade de vuxna till omklädningsrummet medan barnen spelade. Samtliga vuxna tog fram sina mobiler innan de ens hunnit sätta sig ner. Men morfarn hade ingen. Han satt där i det tysta omklädningsrummet utan att någon en endaste gång tittade upp...
Se till att Du använder mobilen på ett sätt som berikar och förenklar ditt liv, inte att du blir dess slav. Var uppmärksam på när den laddar dig och när den laddar ur dig.

Och slutligen (ja äntligen) det här med NYHETER alltså..!
Nyheter som presenteras snabbt, negativt och utan någon synbar lösning hindrar vårt djupa & kreativa tänkande, gör oss rädda och dömande, skapar en känsla av maktlöshet, brist och hopplöshet. Men hjärnan får en kick och kicken består i att den pumpar ut stresshormoner (kända för att försämra immunförsvaret och tarmfunktionen, öka inflammationer, försämra sömn- & hårkvalitet m m). Och elände vill gärna delas... till andra... Är du nyhetsdetoxad märker du snart den tunga energin när nyhetssnacket kommer igång. Se upp - det är lätt att dras in och ett - tu - tre sitter man själv där och tycker. Vilket slöseri med min värdefulla energi & tid!

Är du känslig, gravid eller småbarnsförälder bör du överväga att helt skippa nyhetsintaget. Tro mig, du missar inget. Övrig rekommendation är att inte börja och avsluta dagen med nyheter. Och är du pensionär - nu är det väl tid att öka lyckan i livet - inte älta världens elände. 
Lite texter och fakta till detta mail är hämtat från Livets Rytm av Matthew Kelly, en artikel om Jan Nevelius och en krönika av Hillevi Wahl.

Och JA, Annelie, nu är detta mail slut!
Tjing Tjong / Annelie

Hela människan i Göteborg
Konvaljegatan 4   41718  Göteborg
helamanniskan@hotmail.com   www.helamanniskan.biz   031-510880

Det här är ett meddelande från Hela människan i Göteborg. Vi hoppas att den här kommunikationen är välkommen.
Om du inte vill få mer information från oss i framtiden, så kan du avregistrera dig här